Abstract | Električna vozila prepoznata su kao izgledna rješenja sve ozbiljnijeg problema prekomjernih emisija CO2 u prometu ne samo u Hrvatskoj, već i u većini svjetskih zemalja. U posljednje vrijeme ulažu se ogromni napori i sredstva u razvitak i promociju električnih vozila kako bi ona postupno zamijenila, već preko jednog stoljeća dominantna, konvencionalna vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem, te tako pripomogla u postizanju cilja klimatske neutralnosti Europske unije do 2050. godine. Najveći udio automobila u prometu otpada na osobne automobile, točnije na vozila M1 kategorije, te će upravo oni biti predmet analize u ovome radu. Cilj ovog rada je pobliže se upoznati s električnim automobilima, pokušati odrediti njihov budući tržišni položaj u odnosu na konvencionalne automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem, te na temelju toga predložiti scenarije o kretanju brojeva ovih vrsta automobila s pogledom do 2050. godine. Uz pomoć izrađenih scenarija izračunat će se vrijednosti ukupnih godišnjih emisija CO2 svih vrsta vozila M1 kategorije, iz čega će onda biti analizirana dinamika smanjenja emisija CO2 povećanjem udjela električnih automobila. Procjena stvarnog ekološkog otiska automobila pomoću kumulativnih emisija CO2 iznimno je zahtjevna i komplicirana pošto je za takve procjene potrebno u obzir uzeti sve faze koje vozilo prolazi kroz svoj životni vijek. Točnije, potrebno je procijeniti ukupne emisije koje uključuju fazu proizvodnje, uporabu vozila na cesti, pa sve do konačnog odlaganja vozila nakon što više nije za upotrebu. U ovome radu fokus je stavljen isključivo na korištenje automobila u prometu, odnosno na emisije CO2 iz ispušnih cijevi automobila. Također, kod izračuna u obzir nisu uzeti izvori dobivanja električne energije već je za emisije CO2 iz ispušnih cijevi električnih vozila korišten bez emisijski model. |
Abstract (english) | Electric vehicles are recognized as possible solution to the increasingly serious problem of excessive CO2 emissions in traffic not only in Croatia, but also in most countries around the world. Recently, huge efforts and resources have been invested in the development and promotion of electric vehicles so that they can gradually replace conventional vehicles with an internal combustion engine, which have been dominant for over a century, and thus help in achieving the goal of climate neutrality of the European Union by 2050. The largest share of cars in traffic is passenger cars, more precisely M1 category vehicles, and that is why they will be the subject of analysis in this paper. The aim of this paper is to get to know electric cars in more detail, to try to determine their future market position in relation to conventional cars with an internal combustion engine, and based on that, to propose scenarios about the movement of the numbers of these types of cars in future with a look at 2050. With the help of created scenarios, the values of the total annual CO2 emissions of all types of M1 category vehicles will be calculated, from which the dynamics of CO2 emission reduction by increasing the share of electric cars will be analyzed. Estimating the real ecological footprint of a car using cumulative CO2 emissions is extremely demanding and complicated, since such assessments need to take into account all the stages the vehicle goes through during its lifetime. More precisely, it is necessary to estimate the total emissions that include the production phase, the use of the vehicle on the road, up to the final disposal of the vehicle after it is no longer usable. In this paper, the focus is placed exclusively on the use of cars in traffic, that is, on CO2 emissions from car exhaust pipes. Also, sources of electricity generation were not taken into account during the calculation, which is why for CO2 emissions from the exhaust pipes of electric vehicles, a no-emissions model was used. |